شرکت عظیم خودرو که در سالهای گذشته همواره به عنوان یک شرکت کننده و بعد ها به صورت لیزینگ فعالیت کرده ، اکنون و پس از خرید شرکت زاگرس خودرو بروجرد در قامت یک خودروساز نیز ظاهر شده است . اگرچه ادامه همکاری این شرکت با پروتون مالزی در هاله ابهام قرار دارد ، اما این بار عظیم خودرو با دغدغه های بسیار و در سودای خودروساز شدن ، همکاری با شرکت فوتون چین را آغاز کرده و در تلاش است تا با عرضه محصول ساوانا مجالی برای خود دست و پا کند . این که فوتون ساوانا در ایران موفق خواهد بود یا خیر جای بسیار تامل دارد و باید دید این خودرو چگونه مسیر خود را در بازار ایران پیدا خواهد کرد . 
عظیم خودرو ابتدا در قالب یک کارگزار عملیاتی فروش خودرو روی کار آمد . با سابقه بد شرکتهای لیزینگی در ایران و کلاهبرداری فراوان صورت گرفته از سوی آنها ، اعتماد عمومی به صنعت لیزینگ خدشه دار شده بود . با این حال عظیم خودرو اندک اندک در مسیر پیشرفت قرار گرفت و توانست اعتبار نسبی برای خود دست و پا کند . 
چندی بعد عظیم خودرو به عنوان عرضه کننده یک برند مستقل در نمایشگاه خودروی اصفهان سال 94 عرض اندام کرد و محصولات برند هاوال را به نمایش گذاشت . رونمایی و پیش فروش شتاب زده چهار محصول با کیفیت از هاوال با تخفیف های باور نکردنی از سوی عظیم خودرو ، تحسین بسیاری را برانگیخت . ظرفیت فروش به پایان رسید اما با گذشت ماه ها خبری از تحویل هاوال های فروخته شده ، نشد . 
عظیم خودرو در واردات در واردات هاوال های ثبت نامی به مشکلات بسیاری برخورد و در عمل مرگ زودهنگام این برند را در ایران رقم زد . اکنون پس از دو سال سکوت رسانه ای از سوی این شرکت ، در نمایشگاه مشهد 96 عظیم خودرو با رونمایی از محصولی جدید دیگر به جرگه عرضه کنندگان خودرو پیوسته است . 
این که چرا و چگونه عظیم خودرو با چرخشی عجیب از هاوال به فوتون رسیده است و این که چگونه با وجود شراکت ایران خودرو دیزل با فوتون ، شاسی بلند متوسط این برند این بار از عظیم خودرو سر درآورده ، از حوصله این مطلب خارج است اما نکته جالب این که نسخه پیکاپ ساوانا ( فوتون تانلند ) توسط زیر مجموعه تجاری ساز ایران خودرو در حال تولید است و پیش از این برخی رسانه ها از احتمال عرضه ساوانا از سوی ایران خودرو دیزل خبر داده بودند . 
ساوانا شاسی بلندی بر پایه پیکاپ است و با کراس اوورهای معمول بازار که بر اساس خودروهای سواری طراحی می شوند ، تفاوت دارد . از نمونه خودروهای موجود این کلاس در ایران می توان به تویوتا فورچونر ، نیسان سرانزا و لند مارک V7 اشاره کرد که هیچکدام نتوانستند در بازار ایران موفق ظاهر شوند . 
طراحی ظاهری
ساوانا بر خلاف بیشتر شاسی بلندهایی که بر پایه پیکاپ ها ساخته می شوند ، در طراحی ظاهری چندان برادر وانت مانند خود را یاداوری نمی کند . با این حال ظاهر کلی آن چندان دلربا نیست و گویی نیاز به یک ارتقای اساسی در آن احساس می شود .
چراغهای جلو با شکل ساده مستطیلی ، ظاهری مردانه و ساده را بوجود آورده است که البته با گرافیک نه چندان دلچسب و جلو پنجره با حجم زیادی از تزیینات کرومی که چینی بودن خودرو را فریاد می زند ، نوعی خنگی در چهره ساوانا به چشم می آید . با گذر از نمای جلو و رسیدن به انتهای بدنه ، پختگی و تکامل در طراحی در و پنجره ها ، گلگیرها و خط های روی بدنه مشاهده می شود . 
ویژگی های فنی
ساوانا با یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری بنزین سوز با فن آوری سوخت رسانی GDI و توربوشارژر ، 200 اسب بخار قدرت دارد که برای این وزن و اندازه چندان بد به نظر نمی رسد . به ویژه اینکه گشتاور این موتور به 300 نیوتن متر می رسد . ساوانا در بازارهای جهانی در دو تیپ تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل و با دو نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی و 6 سرعته خودکار عرضه می شود که تنها نسخه های دو دیفرانسیل و اتوماتیک به ایران وارد خواهند شد . 
ساوانا از نظر امکانات رفاهی در رده مناسبی قرار دارد و به صورت استاندارد برای آن سانروف برقی ، روکش چرمی صندلی و فرمان ، سیستم شروع حرکت در سراشیبی سه ردیف صندلی ، دوربین دید عقب ، سیستم کنترل پایداری ، سیستم چندرسانه ای با صفحه نمایش 7 اینچی ، پاور ویندوز ، مه شکن های جلو و عقب ، سنسورهای دنده عقب ، سیستم تنظیم هوای منطقه ای ، چراغ های روشنایی روز ، فرمان برقی و کامپیوتر سفری قرار دارد .
ساوانا در بازار 
تجربه قبلی نشان داده است که نمونه های مشابه ساوانا همچون لندمارک یا فورچونر با وجود برخورداری از توانایی های آفرود در خور توجه و فضای جادار کابین ، چندان مورد پسند عموم واقع نمی شوند . ساوانا با برند فوتون که بیشتر در بازار کار و تجاری کشور شناخته شده است و از سوی دیگر سابقه بد عهدی های عظیم خودرو در تحویل مشتریان ، راه دشواری پیش رو خواهد داشت . 
قیمت تمام شده ساوانا از سوی عظیم خودرو در نمایشگاه مشهد رقمی بیش از 130 میلیون تومان براورد شده است که ساوانا را پس از ام جی GS ، به گرانترین شاسی بلند چینی بازار بدل خواهد کرد . ساوانا هرچند در کلاسی بزرگتر از کره ای ها هم قیمت دارد و به مراتب از آنها کاربردی تر است ، اما پذیرش یک شاسی بلند گمنام چینی در این محدوده قیمتی در ابتدای امر برای بازار خودرو اندکی غیر منطقی به نظر می رسد .